Radionica iz biologije
Autor: Hana Tepeš, 13. 1. 2025.
U subotu, 14. prosinca 2024. g. održana je treća radionica u okviru Regionalnog znanstvenog centra Panonska Hrvatska pod nazivom Čovjek – jedinstveni i neponovljivi genetski kod (Forenzična biologija).
Radionicu je osmislila i vodila učiteljica Biologije Brankica Safin uz asistenciju učiteljice Likovne kulture Tatjane Lulić-Prpić. Sukladno planu provedbe radionice, ključnu ulogu u njezinoj realizaciji imali su cijenjeni gosti i stručnjaci u domeni kriminalistike, gospodin Zlatko Barčan, vođa grupe kriminalističke policije u Policijskoj upravi virovitičko-podravskoj u zvanju glavnog policijskog inspektora i gospodin Domagoj Nađ, kriminalistički tehničar u Policijskoj postaji Slatina.
Polaznici radionice su bili učenici 7. razreda iz naše županije koji su pokazali osobiti interes za biologiju sa svrhom vlastitog napredovanja te „rekreativni“ ljubitelji biologije s tendencijom privlačenja onih koji će to u budućnosti tek postati. Svakako da je upravo to možda i najvažniji cilj našeg okupljanja u ovom formatu. A daleko najprivlačniji način za tu „tešku“ misiju privlačenja što većeg broja fanova je najopipljiviji prikaz veze između ljudske svakodnevice i znanosti gdje znanost omogućuje rješavanje ozbiljnih i velikih životnih izazova, zagonetki i misterija. Ravnih sudbini. Na to nitko ne može biti ravnodušan. Nadam se da smo to ovom radionicom i postigli. Cilj radionice je upoznati učenike s ljudskim tijelom jedinstvenim i neponovljivim na genetskoj osnovi kako bi razumjeli nevjerojatni splet bioloških okolnosti koje su baš nas dovele ovdje kako bi doprinijeli raznolikosti našeg planeta. Pored suočavanja sa svojom genetskom osobnošću, neophodno je naučiti učenike kako prepoznati vlastite genetske posebnosti koje nas odvajaju od drugih ljudskih osoba i ostalih živih bića. I na kraju, bitno je učenicima praktično pokazati direktne koristi od znanstvenih spoznaja iz Genetike kao grane biologije u određenim ljudskim djelatnostima. Jedna od tih djelatnosti je Forenzična biologija, znanstvena disciplina koja primjenjuje biološke zakonitosti i znanja s ciljem rasvjetljavanja činjenica za potrebe istraga i sudskih postupaka. Na zanimljiv i uzbudljiv način, ova znanost će učenicima pokazati kako se može primijeniti biološko znanje i vještina za razotkrivanje različitih djela teškog kriminaliteta. U tu svrhu, našu školu smo za potrebe radionice na kratko pretvorili u „CSI OŠ Josipa Kozarca, Slatina“.
TIJEK DOGAĐAJA:
1. U školu su došli istražitelji kriminalističke policije po zadatku.
2. Posebna izaslanica aukcijske kuće Sotheby's u New Yorku, gospođa Tatjana Lulić-Prpić se obraća učenicima sa sljedećom obavijesti: VAŽNA OBAVIJEST! Poznato konceptualno umjetničko djelo „KOMEDIJAŠ“ (autor: Maurizio Cattelan) iznenada je netragom NESTALO! Temeljem anonimne dojave koju smo zaprimili, angažiran je tim istražitelja Policijske uprave virovitičko-podravske i Policijske postaje Slatina koji su odmah upućeni u OŠ Josipa Kozarca u Slatini kako bi utvrdili činjenice koje bacaju sumnju na navedenu ustanovu. Kako se moglo dogoditi da tako poznato i čuvano umjetničko djelo završi OVDJE, potpuni je misterij! 1. KORAK Cilj istražitelja: pokušati pronaći nestalo djelo te metodom eliminacije osumnjičenika identificirati pravog počinitelja ovog šokantnog nedjela bez presedana u umjetničkoj povijesti! OPIS: umjetničko djelo se sastoji od jedne banane zalijepljene na zid sivom izolir trakom (pogledaj na ploči priloženu kopiju).
VRIJEDNOST SLIKE: 6, 2 milijuna $ PORUKA: Mole se svi dobri, hrabri i maštoviti djevojčice i dječaci da ulože sav svoj trud i pomognu razriješiti ovu čudnu zagonetku! NAPOMENA: To podrazumijeva potpunu suradnju s istražiteljima tijekom očevida! VAPAJ: Nije bitna izolir traka! Ljudi, vratite nam BANANU!!!
3. Učenici idu u dragovoljnu potragu za umjetničkim djelom (tj. onim što je od njega ostalo). Optimistično se nadaju pronalasku. U tu svrhu, jure, obilaze sve zakutke u školi. Jedna učenica se ističe svojom intuitivnošću, pronalazi plastičnu posudu s narančastim poklopcem u kojoj je, ispod biste u školskom holu, sakrivena neka banana. Posudu uzima rukom preko koje je papirnati ubrus.
4. Učenici slavodobitno ulaze u biološki labos kod istražitelja i pokazuju pronalazak!
5. Jesu li ostvarene crne sumnje koje bacaju novo svjetlo na školu? Još se ne zna!
6. Istražitelj se priprema za rad odijevanjem u sterilno odijelo koje pokriva i obuću, koristi masku i rukavice (gumene i specijalne platnene) kako se ne bi kompromitiralo mjesto i predmet istrage tijekom očevida.
7. Istražitelj pokušava pronaći trag otiska prstiju na posudi u kojoj je banana pomoću originalne forenzičke opreme (posao je dugotrajan, vrlo precizan i detaljan).
8. Dolazi do otkrivanja traga otiska nakon čega slijedi njegovo izuzimanje posebnim tehnikama kako bi se isti sačuvao za detaljnu analizu u Centru za forenzična ispitivanja, istraživanja i vještačenja „Ivan Vučetić“ u Zagrebu.
9. Jedan učenik je posebno zainteresiran za daljnju proceduru u svezi otiska i otkrivanja identiteta sumnjivca. Hmmmm…….
10. Čini se da svi nazočni postaju sumnjivci dok se ne dokaže čiji je otisak prsta.
11. Istražitelji vrlo lukavo predlažu nazočnima da im uzmu otiske prstiju kako bi im poklonili suvenir i podsjetnik na ovo prelijepo druženje.
12. Uslijedilo je uzimanje otisaka prstiju od nazočnih uključujući i učiteljicu biologije.
13. Detaljnim pregledom velikim povećalom preliminarno se uočava nevjerojatna sličnost samo jednog otiska prsta nazočnih s pronađenim tragom na posudi u kojoj je banana.
14. Sumnja pada na učenika koji je i ranije pokazivao posebnu zainteresiranost za istragu.
15. Za svaki slučaj, kako osumnjičeni ne bi pobjegao, uzimaju se njegovi osobni podatci zapisivanjem na listu sudionika radionice Regionalnog znanstvenog centra Panonska Hrvatska.
16. Također, za svaki slučaj, vrši se fotografiranje osumnjičenika (sprijeda i iz profila) koji je vrlo suradljiv, korektan i pristojan.
2. KORAK Kako saznati imamo li pravi trag i kada materijalni trag postaje materijalni dokaz? Istražitelji upoznavaju učenike sa svojim radom na našem području, opremom koju svakodnevno koriste na poslu u slučajevima istrage i načinima na koje koriste opremu kako bi otkrili i najmanji trag u rasvjetljavanju dionika svakog kriminalističkog djela i zločina. Opisuju svoj djelokrug rada u ustanovama u kojima obnašaju iznimno odgovornu dužnost. Posebno ističu svoju suradnju s Centrom za forenzična ispitivanja, istraživanja i vještačenja „Ivan Vučetić“ (Forensic science centre) u Zagrebu prezentirajući učenicima sve djelatnosti i službe koje u okviru Centra djeluju. Pri tome je istaknuto da je to jedinstvena forenzična ustanova u Republici Hrvatskoj koja obavlja vještačenja u gotovo svim kaznenim djelima na području RH. Također, navedeno je da je Centar tijekom nepunih sedam desetljeća svog postojanja i rada izrastao u suvremenu instituciju koja danas stoji rame uz rame s europskim i svjetskim forenzičnim institutima. Za potrebe radionice, posebno je stavljen naglasak na daktiloskopska vještačenja, biološka vještačenja (DNK profil), vještačenja kontaktnih tragova i krvi. Predavanje je održao Zlatko Barčan, glavni policijski inspektor i vođa grupe kriminalističke policije u Policijskoj upravi virovitičko-podravskoj a sav praktični dio je demonstrirao Domagoj Nađ, kriminalistički tehničar u Policijskoj postaji Slatina.
3. KORAK Postavlja se PITANJE AUTENTIČNOSTI UMJETNIČKOG DJELA Zadatak: UTVRĐIVANJE IDENTITETA PRONAĐENE VOĆKE Metoda: IZOLACIJA MOLEKULE DNA IZ PRONAĐENE BANANE Potreban materijal: - banana → predmet istrage - vrećica za zamrzavanje od 2 l s samoljepivom trakom - jušna i čajna žlica - menzura od 100 ml - tekući deterdžent (za suđe) - kuhinjska sol - kapaljka - sok od ananasa - dvije laboratorijske čaše od 100 ml - hladni 96 % etilni alkohol - vodovodna voda - stakleni štapić - lijevak za filtraciju - filtarski papir Način rada: učenici su raspoređeni u dvije grupe po 5 učenika 1. grupa: „Profi Biolozi“ 2. grupa: „Doktori biologije“ Tijek rada: - Svaka grupa je pripremila potreban pribor i materijal, sukladno uputi u pisanom obliku koja ih je dočekala na radnim stolovima. - Predmet istrage → bananu su prepolovili i međusobno podijelili. - Postavili su ISTRAŽIVAČKO PITANJE: Ima li plod banane molekulu DNK kako bi smo utvrdili njezin DNK profil? - Svaka grupa dijeli zadatke između članova i započinje eksperiment izolacije molekule DNK. - Grupe se međusobno uspoređuju i natječu koja će dobiti bolji rezultat. Za to je potrebno uložiti trud i vrijeme te pokazati sposobnost snalaženja, vještinu i strpljivost u radu.
1. grupa: „Profi Biolozi“ prva dolazi do rezultata i u menzuri se savršeno skupljaju dijelovi DNK.
2. grupa „Doktori biologije“ nešto kasnije dolaze do djelomičnih rezultata. Sadržaj izgleda mutno i prisutni su balončići te se i nakon mirovanja smjese od 8 minuta, ništa ne događa.
Obje grupe vrše ANALIZU REZULTATA: 1. grupa: Nakon vrlo pažljivog i sporog ulijevanja alkohola u menzuri su se stvorila dva odvojena sloja – alkohol i tekuća banana. Između ova dva sloja nakon mirovanja počelo je stvaranje nečeg mutnog a onda je počelo skupljanje dijelova DNK koja se primjećuje kao vlaknasta tvar nalik nitima paučine. 2. grupa: Postupak ulijevanja alkohola u menzuru s tekućom bananom bio je brži i manje pažljiv. Pretpostavljamo da je brzopletost (željeli smo stići 1. grupu) glavni razlog što smo između ove dvoslojne smjese samo uočili zamućenost i balončiće ali nije došlo do formiranja vlaknastih niti DNK.
Obje grupe donose ZAKLJUČAK: 1. grupa: svojim praktičnim radom smo dokazali prisutnost nasljedne tvari – molekule DNK u plodu banane. Na osnovu toga smo zaključili da se banana ne razlikuje puno od čovjeka i ostalih živih bića jer svi imamo DNK molekulu koja određuje naša svojstva. Na nastavi biologije smo naučili da se ona nalazi u jezgri svih naših stanica kako bi njome upravljala. Shvatili smo da je DNK koju vidimo u menzuri izvađena iz milijuna stanica koje čine bananu. 2. grupa: dokaz o prisutnosti DNK molekule u banani smo utvrdili uz malu pomoć 1. grupe. Donijeli smo isti zaključak zajednički. - Pitanje za raspravu: Kako saznati je li pronađena banana upravo ona koja potječe od nestalog umjetničkog djela? Ili je to neka druga banana? - Na osnovu utvrđenih činjenica do kojih smo došli zahvaljujući istražiteljima, smatramo da se najbolje obratiti Centru „Ivan Vučetić“ u Zagrebu jer možda raspolažu potrebnim podatcima. - Dodatni zadatak za obje grupe: - Istražiti na mrežnim stranicama i dodatnoj literaturi ulogu svakog sastojka korištenog u eksperimentu izdvajanja DNK iz stanica banane.
VAŽNA OBAVIJEST! Točno 35 minuta od završetka radionice, gospođi Tatjani Lulić-Prpić je stigao brzojav iz New Yorka s isprikama i objašnjenjem kako se radilo o lažnoj dojavi. Umjetničko djelo „KOMEDIJAŠ“ je na sigurnom tamo gdje treba biti. Službeno saopćenje: Svaka sumnja pala na OŠ Josipa Kozarca u Slatini, je u potpunosti odbačena i demantirana! Mišljenje struke: Jedino na što ponekad treba obratiti pozornost u navedenoj školi je mogućnost prisutnosti učenika koji vole šalu i zezanciju, tzv. komedijaša!
Istraga se zatvara!
Raspored početka i završetka sata - razredna nastava
Raspored početka i završetka sata - predmetna nastava
Raspored razredne nastave 2023./2024.
Raspored predmetne nastave 2023./2024.
Korisni linkovi |
« Veljača 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Ovaj tjedan: 309
Danas: 1