2016-02-25 16:25:16

MEĐUNARODNI DAN MATERINSKOG JEZIKA

Međunarodni Dan materinskog jezika obilježava se 21. veljače, zajednički je simbol ravnopravnosti svih naroda. Utemeljila ga je organizacija za obrazovanje, znanost i kulturu pri Ujedinjenim narodima (UNESCO) 1999. godine. Cilj obilježavanja ovog dana je promicanje jezične i kulturalne raznolikost te učenje i razvoj materinskog jezika.

    

 UNESCOV dokument iz 1970. godine navodi:

     „Materinski jezik označuje put ljudskog bića i pomoću njega ono ulazi u društvo, čini svojom kulturu grupe kojoj pripada i postavlja temelje razvoju svojih intelektualnih sposobnosti.“

     Materinski ili materinji jezik je pojam kojim označavamo prvi jezik koji neka osoba nauči u svojoj okolini. Znanje materinskog jezika je važno za formiranje mišljenja i mnoga su istraživanja pokazala da osoba koja nije svladala materinski jezik ima problema s učenjem drugih jezika, ali i s učenjem općenito.

     Jezik je najmoćnije sredstvo očuvanja i razvijanja našeg materijalnog i duhovnog nasljeđa. Promicanjem i očuvanjem materinskog jezika razvija se i svijest o jezičnim i kulturnim tradicijama diljem svijeta.

     Na Međunarodni dan materinskog jezika učenici 4.a razrednog odjela integrirali su sadržaje kroz nastavu hrvatskog jezika, likovne kulture, engleskog jezika, prirode i društva, te sata razrednog odjela. Učili su pjesmicu o hrvatskom jeziku, pisali najdraže riječi koje vole čuti, ispisivali riječi kojima su govorili naši stari i riječi u kojima najčešće griješimo. Pisali su pismene sastavke na temu „Od prve izgovorene riječi do prve pročitane knjige“ i „Volim hrvatski jezik.“ Na satu likovne kulture bojali su zastave svijeta, imenovali jezike kojim govore ljudi svijeta, te prevodili hrvatske riječi na pojedine strane jezike. Upoznali su i naše prvo hrvatsko glagoljaško pismo, te napisali glagoljicom svoje ime i prezime. (video zapis je u prilogu.)

     Dan materinskog jezika je prilika da ponovimo tvrdnju o pravu na posebnost vlastitog jezika, koji je neotuđiv dio našeg identiteta. Zahvaljujući njemu možemo učiti druge jezike, stjecati znanja i iskustva. Stoga neka i ovaj blagdan bude spomenik hrvatskoj riječi-onoj u službenom jeziku kao i onoj u svim našim narječjima (štokavskom, kajkavskom i čakavskom) jer su sve to sastavnice našeg materinskog jezika.

Gordana Kovač

 


Osnovna škola Josipa Kozarca Slatina