2025-03-12 16:10:54

Radionica iz Biologije

U subotu, 22. veljače 2025. g. održana je peta radionica u okviru Regionalnog znanstvenog centra Panonska Hrvatska pod nazivom Biologija stanice – kako nevidljivo postaje vidljivo. 

Radionicu je osmislila i vodila Brankica Safin, učiteljica Biologije uz veliku pomoć triju učenica 8. razreda koje su radionicu dokumentirale fotografijama, a to su Ema Barišić, Mariana Jurić i Franka Martinović.                                                                   

Polaznici radionice bili su učenici 7. razreda naše županije koji su pokazali daljnji interes, a pronašli su i vremena, upoznati Staničnu biologiju kao „važnu znanstvenu disciplinu u kojoj se istražuju fiziološka svojstva stanica, njihova građa, organele, interakcije stanica s okolinom, stanični ciklus, dioba i smrt“. Ključni je preduvjet života stanice njezina povezanost s okolišem. Bez te međuovisnosti, danas ne bi bilo života na Zemlji.

Cilj radionice bio je proučavanje i razumijevanje stanica, što je moguće ostvariti na mikroskopskoj i molekularnoj razini promatranjem i istraživanjem prokariotskih i eukariotskih organizama. Poznavanje ustroja i mehanizama stanice temelj je za sve biološke discipline kao što su genetika, biokemija, molekularna biologija i evolucijska biologija.  

Tijek rada obuhvaćao je tri koraka:

prezentacija Stanica – „građevna jedinica života“ metodologija istraživanja stanica – mikroskopiranje i eksperimentiranje analiza rezultata.

U 1. koraku učenici su se podsjetili svih činjenica koje su do sada tijekom nastave naučili o staničnoj građi živog svijeta od trenutka kada je otkrivena do danas. To je bio svojevrsni vremeplov koji je učenike odveo u period velikih otkrića kada se uveliko pozitivno mijenjala percepcija društva prema znanosti u cjelini. Predavanje je, uz stalnu komunikaciju s učenicima, održala predmetna učiteljica.

U 2. koraku istaknuti su načini istraživanja stanice, a to su mikroskopiranje i pokusi dokazivanja fizioloških procesa u stanici te njezina interakcija s okolišem. Učenici su imali priliku u grupama samostalno rukovati mikroskopom i izrađivati mikroskopske preparate, što im je pomoglo da kvalitetnije izgrade svoje biološke vještine i sposobnosti te steknu veći interes za Biologiju kao znanost. Ovaj korak uključio je i izradu pokusa sa svrhom potvrde zadaća koje svaka stanica svakodnevno obavlja kako bi omogućila funkcionalnost cijelog organizma.  

U 3. koraku izvršena je analiza rezultata korištenjem skripte s pripremljenim pitanjima i zadatcima kako bi učenici provjerili jesu li u potpunosti razumjeli svaki korak radionice.


Osnovna škola Josipa Kozarca Slatina